پاک کردن ذهن از هرانچه غیر خداست و قدم در راه سیر و سلوک

از پیدایش جهان تا ظهور امام زمان عج الله

پاک کردن ذهن از هرانچه غیر خداست و قدم در راه سیر و سلوک

۵۶۶ بازديد
 
باید از خود و غیر خدا پاک شوی تا بتوانی با چشم خدا  او را ببینی
 
 
 
کسانی که می خواستند در میدان سلوک و تهذیب نفس قدم بگذارند، حضرت علامه والد از آغاز با آنان
 
إتمام حجت کرده و می فرمودند:
 
در این راه، نان و حلوا خیر نمیدهند! راهی است مشحون از خطر وبلا و آفاتی که در کمین سالک نشسته اند! این راه ، راه تهذیب و فناست و باید نفس را در آن لِه نمود، نه راه تقویت و فربه کردن نفس که هر روز انسان به اعتباریات و منیت نفس خویش بیفزاید.اگر مرد این راه هستید بسم الله و الا بیخود در این راه نیایید.
 
پای این مردان نداری جامه مردان نپوش
 
برگ بی برگی نداری ، لاف درویشی مزن
 
می فرمودند: خداوند رؤوف و عطوف و مهربان است ، رحمت خاصّه و عامّ او سراسر عالم را گرفته است ، ولی با همه ی اینها، مؤمنی که آهنگ توحید و لقاء او رادارد و می گوید :
 
من خدا را می خواهم ، خداوند او را زیر سنگ بلا می گذارد و لِه می کند تا هستی موهوم و مجازی او را بگیرد و او را به عجز و نیستی خود اِقرار و اعتراف کند.ناله و فریادش بلند می شود اما او را رها نمی کنند و می گویند: مگر نمی گفتی من از اهل توحیدم و طالب لقاء خدا؛ باید از خود و غیر خدا پاک شوی تا بتوانی با چشم خدا بین او را ببینی . از ازل بنا بر این گذاشته شده است که راه خدا با ابتلاهمراه باشد.
 
آری:
 
مقام عیش میّسر نمی شود بی رنج
 
بلی به حکم بلا بسته اند عهد الست
 
به هست ونیست مرنجان ضمیر و خوش می باش
 
که نیستی است سرانجام هر کمال که هست

اك كردن ذهن از خاطرات پراكنده از کتاب مطالب السلوکیه
 
 
نفی خواطر و صاف كردن ذهن و فكر از اغيار و تمركز قلب و روح در ياد حبيب كه همان خدا  جل جلاله  باشد از مهم ترين امور سالك است. اكثر شكاياتي كه در مراجعه ي سالكين به ما مي شود راجع به همين موضوع است. براي علاج مؤثر اين معضل توصيه مي كنيم كه هيچ گاه جانب« مراقبه » را از دست ندهند و دائما در تمام حالات، اعم از شب و روز، در منزل و مسافرت و تنهايي و جمع به ياد خدا باشند.
 
چرا كه تلقيتات و تذكرات در احساس قلب به حضور كم كم ياد او ملكه ي ذهن مي شود و غفلت الهي را كاهش مي دهد. و بدين ترتيب سالك با غلبه ي جنبه ي محبت و عشق الهي بر روح، از خاطرات سوء و ذهنيات بد خلاصي پيدا مي كند. در پايان اين مطلب سالكين را هشدار مي دهيم كه در اين راه شتاب زدگي به خرج ندهند و يأس روحي را از خود دور كنند چرا كه هر امري هميشه در وقت خودش حاصل مي شود
 
 
 
 
تا كنون نظري ثبت نشده است
مدت زمان ارسال نظر برای مطلب فوق به پایان رسیده است