چگونه شیطان (ابلیس) جز فرشتگان مغرب خداوند شد

از پیدایش جهان تا ظهور امام زمان عج الله

چگونه شیطان (ابلیس) جز فرشتگان مغرب خداوند شد

۵۹۶ بازديد

در تفسير  منهج الصادقين از تاليفات  ملا فتح الله كاشاني امده است : ميان خلقت  جان « پدر جنيان » و حضرت ادم « پدر ادميان » شصت
هزار سال فاصله بوده و در روايتي ديگر ، علامه مجلسي در سماء العالمِ بحار الانوار از حضرت  امير المومنين علي (ع) روايت كرده : هفت هزار سال قبل از خلقت ادم ، بر روي زمين دو طايفه  زندگي ميكردند ، طايفه ي جن و طايفه ي نسناس.

نسناس طايفه اي بودند كه قدري به انسان شباهت داشتند و داراي يك دست و يك پا و بجاي دهان ، منقار داشتند و مانند چارپايان  ميچريدند ، اغلب اين دو طايفه ، در جنگ و نزاع بودند اما فساد و سركشي جنيان بيشتر بود و  خداوند  جمعي از فرشتگان را به جنگ  انان فرستاد.

در اين جنگ جمع كثيري از جنيان كشته شدند جمعي نيز اسير  و تعدادي نيز به جنگل ها و صحرا ها گريختند . به اذن خداوند كودكان و خردسالان و زنان و مومنين  جنيان ، امان داده شدند . يكي از كودكان جنيان بنام « عزازيل » همين تخم جن ، شيطان لعنت الله عليه بود كه خداوند دو فرشته را مامور نگهداري و تربيت او نمود.

فرشتگان ، اورا به اسمان ها بردند ، شيطان بواسطه ي تعليماتي كه گرفته بود و كثرت عبادت و بندگي خدا ، به درجه و مقامي رسيد  كه همچو فرشتگان مقرب درگاه الهي گرديد ولي پس از هفت هزار سال عبادت ، هنگامي كه حضرت ادم خلق گرديد تمام فرشتگان كه شيطان نيز در بين انان بود ، بر ادم سجده نمودند ولي شيطان ، بخاطر خباثت  و شرارت نهفته در ذاتش ، از امر خداوند سر پيچي كرد.

جنيان چون مانند فرشتگان معصوم نيستند و دچار خطا و لغزش ميشوند ، بهمين خاطر بود كه ابليس مغرور به جنس خود كه از اتش بود به درگاه الهي عرض كرد : چگونه من كه از جنس اتش و برترم بر ادم كه از جنس خاك است سجده كنم.

از حضرت امام صادق (ع) نقل شده كه : پس اينكه ابليس از بارگاه الهي رانده شده ، قادر بود تا هفت اسمان بالا برود و به سخنان فرشتگان گوش كند و خبر هاي اسماني را كسب كند ( استراق سمع = دزديده گوش كردن )  اما با تولد حضرت مسيح (ع) از بالا رفت به سه اسمان بالايي منع شد و فقط ميتوانست تا چهار اسمان بالا برود و وقتي حضرت رسول اكرم (صل الله عليه و اله ) بدنيا امد ، ابليس از صعود به تمام طبقات اسمان ها منع شد و از ان پس فرشتگان ، شياطين جن را با تير هاي شهاب از در هاي اسمان راندند و براي هميشه از صعود به اسمان ها محروم شدند.

از پيامبر اكرم (ص) نقل شده كه فرمودند : خداوند جنيان را بر پنج گروه افريده ، گروهي از انان مانند باد در هوا در حركتند و گروهي شبيه مار ها و گروهي عقرب ها و گروهي ديگر حشرات زميني و گروهي ديگر همچون ادميان هستند كه ثواب و عقاب دارند

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.